Thursday, February 11, 2010

TEMUDUGA JUARA KHIDMAT CEMERLANG


Salam sejahtera buat semua warga Kor kadet Polis seluruh negara. beruntung kerana kita masih lagi bersama-sama dalam organisasi PDRM iaitu Kor kadet Polis. Ia sememangnya organiasi yang mantap dan berjaya menghasilkan ramai pegawai kanan Kor kadet PDRM dan anggota-anggota. Ramai lepasan anggota kadet menyertai perkhidmatan PDRM selepas berjaya memohonnya. Syabas.

Temuduga Juara Khidmat Cemerlang atau Temuduga Juara Penuh Disiplin pegawai kanan dan APR akan diadakan pada bulan Februari atau Mac tahun 2010, yang mana pada 25 Mac 2010 ketika sambutan Hari Polis mereka akan dapat surat anugerah KPN atau KP kelantan. Anugerah ini sangat hebat dan mereka yang memperolehinya mestilah mempunyai kualiti yang setanding dengan sijil itu.

Pengalaman saya sebagai penerima tempat pertama anugerah ini pada tahun 2008, amat membanggakan. Apakah kriteria yang pada pendapat saya melayakkan seseorang itu untuk dapat Johan Pegawai Kanan atau APR ? Pertama mereka mesti mempunyai pengetahuan Kepolisan yang tinggi. Ia merangkumi pengetahuan am kepolisan. Yang utama Akta Polis PUA487 berkenaan penubuhan pasukan, pelantikan pegawai atau APR, perletakan jawatan, jawatan-jawatan yang ada dan maknanya dan ringkasnya mesti hafal akta tersebut. Mereka juga mesti mendalami jawatan-jawatan yang ada dlm PDRM bermula dr pangkat konstable hingga IGP. Nama pemimpin pucuk pimpinan utama PDRM mesti hafal dab juga nama pucuk pimpinan negeri.

Kedua, mesti mempunyai pemakaian atau "turn out" yang mantap. Perlu ingat walaupun kita cikgu dan pelajar kita pelajar sekolah tapi semangat uniform perlu kita masukkan bila menjadi pegawai kanan atau APR. Penampilan yang mantap bila berakaian seperti kemas, rambut yang disloop baik, berry yang betul dan kemas, lencana dant anda-tanda pada uniform yang betul. Bila masuk ke dewan temuduga juga mesti kawad yang bukan buat-buat tapi mesti kemas dan mantap.

Yang ketiga, kemahiran berkomunikasi. kemahiran berkomunikasi ini amat berbeza dalam temuduga awam kerana ada di kalangan panel itu dari Cawangan khas. Mereka masih dalam mengemukakan soalan-soalan yang kadangkala menyebabkan lidah kelu..Justeru itu mesti pandai menjawab dengan cekap dan tidak menimbulkan kemarahan panel temuduga.

Yang keempat, bawa resume yang menunjukkan sijil-sijil dan anugerah PDRM yang pernah kita dapat. kalau boleh masa temuduga itu cuba kita "kawal" perbualan dengan tajuk yang kita boleh jawab dan minat. Ini telah berjaya saya lakukan dalam temuduga saya dan penemuduga "terperangkap" dan saya berjaya mengawal dan tidak kena soalan maut mereka.

Yang kelima, memang bila kita masuk penampilan kita itu panel temuduga dah minat terutama bila dia dah nampak imej kita macam Polis sebenar.

Akhirnya selamat bertemuduga, ini merupakan satu nasihat sahaja berdasarkan pengalaman dan pemerhatian. Yang gagal temuduga itu bukan apa mereka gagal bentuk imej Polis dalam diri mereka apabila hadir temuduga seperti selekeh, kawad tak pandai, soalan tidak mampu dijawab dan gagal menarik hati panel temuduga


1 comment:

  1. kalau utk peg awam agak2 soalan apa ya yg dia tanya.risau xdpt jwb..

    ReplyDelete