Tuesday, February 2, 2010

kronologi Penstrukturan Pangkat Kor Kadet Polis


Penstrukturan Pangkat dalam Kor Kadet Polis yang berusia hampir 39 tahun penubuhannya. Penelitian cadanga penstrukturan untuk dimajukan kepada IPK telah dimulakan di Kelantan pada tahun 2005 seingat saya berdasarkan kertas kerja yang diarah saya uruskan oleh Komandan Kor Kadet ASP/k Che Zul bersama rakan-rakan yang lain.Prosesnya mengambil masa yang lama dan agak teliti saya lakukan dengan nasihat Tuan Zul. Pada tahun 2007 atau tahun 2008 cadangan penstrukturan pangkat itu telah berikan kepada tuan Zul dan katanya telah diberikan kepada HEA Kelantan semasa ASP Kamarul menjadi Pegawai HEA IPK.
Pada tahun 2008 dalam perkhemahan kebangsaan di Kuantan, bersama lampiran surat Jabatan Pelajaran kelantan, sekali lagi dengan disaksikan oleh semua wakil negeri-negeri cadangan tersebut untuk dimajukan kepada pihak KPN Pembantu. Apa-apa pun perlu dijelaskan ia bukan desakan tapi satu permohonan atau cadangan sahaja bukan sama sekali mendesak pihak atasan. Negeri-negeri yang hadir menunjukkan persetujuan berdasarkan kertas kerja yang dibuat negeri kelantan itu.
Pada Oktober 2010(agak-agak) kebetulan seorang rakan yang bekerja sebagai Pegawai Kanan di KDN bercerita ttg peranan dan kerja buat jabatannya. Bila dilayari laman web KDN seperti juga laman web kementerian lain terdapat ruangan untuk penambahbaikan atau cadangan disediakan oleh Kementerian tersebut selaras dengan hasrat PM untuk merakyatkan organisasi kerajaan. Dalam ruangan memberi pendapat sekali lagi aku cadangkan agar Pangkat dalam Kor Kadet Polis diberi penambahbaikan.Walau pun kami tiada gaji dan elaun ia besar maknanya dari segi moral. Kor Suksis ada jawatan ACP dan khabarnya mereka kini mahu post SAC II. Atas tugas yang diberikan oleh pasukan maka sekali lagi saya membuat cadangan tersebut secara umum bukan menyentuh mana-mana negeri. Cuma di akhir ruangan saya secara jujur memuji budaya Kor Kadet Polis di negeri kelantan yang up to date, kemas dan mantap di bawah pimpinan Pegarah Pelajaran dan Ketua Polis negeri. Sama sekali ada makna tersirat semuanya tersurat. Semoga maju jaya.......

No comments:

Post a Comment