Monday, February 2, 2009

PENGURUSAN PLATUN KOR KADET POLIS

Assalamualaikum, saudaraku sekalian hari ini saya dihubungi beberapa orang guru-guru yang bercadang menubuhkan pasukan kadet polis di sekolah dan juga platun komander yang "tercari-cari apa yang perlu dibuat". Jadi saya ingin memberi sedikit panduan kepada mereka yang telah ada platun di sekolah.
Pada bulan Januari ini seharusnya platun komander memulakan aktiviti pemilihan anggota seramai 34 orang(tetap@regular) dan 20 orang simpanan dan didaftarkan kepada HEA di IPD masing-masing. Pastikan mereka berumur 14 tahun ke atas.
Slepas pemilihan selesai pastikan semua anggota dilengkapi UNIFORM LENGKAP. Saya memberi penekanan di sini kerana ada banyak aduan dan kes dilaporkan kepada saya selaku Pegawai Tatatertib pasukan bahawa anggota memakai uniform yang tidak lengkap. Lengkap bermaksud berula dr kaki sampai kepada aksesori di badan, rambut hingga kepada berry. Perlu diingatkan di sini bahawa Kor kadet Polis Diraja Malaysia merupakan sebahagian daripada PDRM dan pemakaian uniform ini hendaklah mengikuti peraturan Akta Polis 1967 dan 1969 PUA 487 (sila rujuk)
Antara latihan yang dipertandingkan sepanjang tahun ialah :
i. Kawad kaki di peringkat daerah, negeri dan GO'S.
ii. Pertandingan Ujian Undang-Undang.
iii. Perkhemahan.
PERKHEMAHAN
Perkhemahan atau Latihan Tahunan Kor kadet berlaku di peringkat daerah dan juga negeri. Antara aktiviti yang di pertandingkan ialah Ronda Pandu Arah (10 anggota), Jalan Lasak (10 orang) dan Rentas halangan (10 orang) pertandingan ini mengkhendaki agar setiap platun membuat persediaan awal bagi memastikan pasukan mereka boleh menang ke peringkat negeri dan kebangsaan.
BERSAMBUNG
ASP/K ROZEMAN DIN
ASP Tadbir Kor Kadet Polis/Pegawai tatatertib

No comments:

Post a Comment