Friday, January 29, 2010

CABARAN REMAJA DI ALAM PRA U

Dunia ini penuh cabarannya. Cabarannya akan menjadikan seseorang itu sama ada lebih bermotivasi atau kecewa. Dan yang pasti ia akan mematangkan kita.
2 cabaran yang perlu pelajar pra universiti perlu harungi pertama cabaran formaliti atau pun cabaran peperiksaan dan yang kedua cabaran global atau kemampuan harungi kehidupan realiti.
Cabaran mengharungi peperiksaan atau mendapat sebanyak mungkin A sememangnya rutin setiap pelajar sama ada di alam sekolah, univerisiti atau pun mana-mana kolej.Keputusan untuk mendapatkan A yang banyak memerlukan seseorang yang berdisiplin, mempunyai matlamat yang jelas dan konsisten dalam memberi tumpuan dalam pelajaran mereka. Yang pasti mereka yang dapat A terbanyak mereka yang patut dibanggakan. Walau bagaimana pun A yang banyak tidak cukup untuk zaman yang makin canggih dan mencabar kini. Era tahun 70an dulu jika STPM dapat sijil penuh sahaja pasti IPTA yang sedikit itu menjadi tempat pengajian mereka. Apabila tamat pengajian IPTA, maka mereka akan jadi pegawai Kumpulan A dengan pangkat yang besar-besar atau setidak-tidaknya guru siswazah yang mana majoriti mereka akan pencen 3 atau 4 tahun dari sekarang. tetapi tahun-tahun sekarang ini kelulusan yang teramat baik sekali pun belum cukup untuk berjaya dalam cabaran kedua iaitu Cabaran Global. Dalam cabaran global, yang penting kemampuan mereka harungi dunia sebagai seseorang yang cekap PR, penampilan yang manarik, perhubungan yang meluas, kecekapan dan ketepatan membuat keputusan. Keyakinan yang tinggi dan akhirnya berjaya menarik perhatian majikan merupakan prioriti dalam cabaran global ini.
Gabungan antara keputusan yang baik dalam peperiksaan dan kemahiran mereka berkomunikasi , kemahiran berpidatato, penampilan yang meyakinkan tentu menjadi pakej yang baik untuk mencapai kejayaan dunia. Bill Gates merupakan seorang jutawan Microsoft, ia tidak mempunyai kelulusan yang baik dalam peperiksaan dan gagal tamat pengajian tinggi, tetapi ia seorang yang barani, yakin pada diri dan bercita-cita tinggi, akhirnya ia jadi antara manusia terkaya di dunia.kerana apa? kerana ia berjaya harungi cabaran global tadi.
Kesipulannya, setiap kita patut muhasabah diri sedaya upaya capai kejayaan kedua-dua bidang ini. Tapi bagi saya yang paling penting, yang gagal dimiliki oleh orang ramai orang, iaitu Cabaran Global.....

No comments:

Post a Comment